Thuisservergedoe

Datum
maandag, 11 april 2022
Body

De vorige blog-entry was half november vorig jaar. Is er in de tussentijd niets gebeurd? Nou, haast niets... de computer-situatie hier thuis bleef ongewijzigd: de oude NAS functioneert als opslag voor alle bestanden; de nogal snellere Thuisserver fungeert als doorgeefluik, Download-server en DLNA-server. Om dat te kunnen doen heeft de Thuisserver op z'n eigen opslag een copy van een aantal folders die op de NAS staan, en waarvan de inhoud elke dag met de NAS wordt gesynchroniseerd. De DLNA-bestanden staan alleen op de NAS, omdat het anders een beetje teveel van het goede werd.

Het enige wat veranderde was nou juist wat de aanleiding was geweest voor het hele gedoe rond de thuisserver. Uiteindelijk was het zover dat dat moederbordje middels rtcwake elke nacht in diepe slaap gesust werd... totdat ook dat niet meer wilde werken. Om te voorkomen dat ik elke ochtend het systeem handmatig moest opstarten, heb ik er maar voor gekozen om de Thuisserver continue te laten draaien. Zo'n ramp was dat niet, want als er nìks gebeurt, kost het ook niet heel veel stroom... Vanaf 12 januari j.l. tot 5 april j.l. heeft de Thuisserver zonder stoppen doorgedraaid. De NAS ging en gaat wel elke nacht uit.

Op dinsdag 5 april 2022 werden wij als altijd rustig aan wakker. Het leek een dag als alle anderen. Het eerste wat wij 's morgens vroeg doen is middels onze GSMs de digitale buitendeur door slenteren. En dat ging die ochtend niet! We waren afgesloten van de buitenwereld. En telefoneren, met de vaste lijn, ging ook al niet. Wat dan te doen? Nou, eerst maar eens even de router/modem uit en aan zetten. Dat veranderde niks. Onze provider is een KPN-dochter en meldde geen storing. Dan maar een telefoonnummer opzoeken. Gelukkig deed m'n desktop het nog wel, weliswaar zonder internet, maar ìn huis werkten de systemen gewoon goed. Toen ik bezig was het nummer van de helpdesk van onze provider te zoeken, viel me op dat we de vorige nacht een mailtje van hen hadden gekregen. Hé! Dat is grappig... zou dat toeval zijn?  Nee, geen toeval... het mailtje vertelde dat de komende nacht het modem een software-update zou krijgen. Komende nacht was inmiddels afgelopen nacht geworden. Het zou fijn zijn als ze dat soort mailtjes een paar dagen van de te voren zouden sturen, en niet een uurtje van te voren. Het zou ook fijn geweest zijn als ik mijn hoofd een beetje koel had gehouden. In het mailtje stond ook dat als het geüpdate modem niet meer naar behoren zou werken, je even de reset-knop ervan moest indrukken. Maar let wel: dan worden ook de fabrieksinstellingen actief.  Als je verstandig bent zorg je ervoor dat je de instellingen van het modem/router hebt gecopieerd voordat je gaat resetten.... Als je verstandig bent...

Goed, goed. op zich is het opnieuw instellen van een ExperiaBox geen enorm probleem. Je moet met een vaste lijn, dus niet via de WiFi, een link leggen naar de ExBox, en 'm dan opnieuw instellen. Vooral het IP-adres van de router is van belang en de naam van de SSID, want op basis van die instellingen is alles in huis geprogrammeerd. En als je dat goed doet werkt alles weer... de GSMs, de NAS, de vaste telefoonlijn, de TV, de WiFi verbinding met de desktop, alles... nou ja, op één ding na... de Thuisserver wilde niet. Maar die draaide continue, en na een wijziging in de router moet je de verbinding opnieuw leggen, meestal door opnieuw op te starten. Dus Thuisserver uitgezet, en weer aangezet. En toen kwam het volgende probleem... na dat opnieuw aanzetten draaide de power-supply van de Thuisserver een seconde of 5 en stopte er toen mee. Hier ben ik enige uren mee bezig geweest, maar níets hielp.

Dus uiteindelijk de hele serverkast maar weer eens naar beneden gezeuld en op tafel gezet. Vervolgens het moederbord eruit en het nieuwe bordje erin geplaatst, waar ik in m'n vorige blog over heb geschreven. Om een lang verhaal, van in totaal één week heel kort te maken: alles draait weer zoals het hoort, maar nu met m'n Biostar A68N-2100K mini ITX moederbordje met 8 GB aan DDR3-Drams. Heeft dus bijna een week gezucht en gekreun gevergd...

Wel goed om alle stappen vast te leggen. Op een ITX-bord moet je een powersupply stekker van in totaal 24 pins hebben, geen 20. Die laatste 4 pins komen van een extra stekker en die moet níet in de connect die verderop op het moederbord zit. Voor die connecter gebruik je een stekker die vooral bedoeld is als extra voeding voor de CPU.
Als dit stekker gebeuren goed gedaan is, merk je dat na een power-on het systeem wel aan gaat, maar niks laat zien op een monitor. Wat nou weer? Hm. Welke Drams had ik ook al weer vervangen? Dan die andere maar proberen. En ja hoor... We hebben beeld en kunnen in de BIOS....

Ander moederbord, dus de setup van Ubuntu moet ook vernieuwd worden. Ubuntu 20.04 met Rufus gebrand op een USB-stick en de installatie gestart. Waarom wil dat nou niet? Ik kan er niet voor kiezen om de OS-partitie op de SSD opnieuw te vullen met Ubuntu. Ik kan er wèl voor kiezen om de hele SSD als OS-partitie te gebruiken... Dan maar eerst een aantal belangrijke bestanden veilig gesteld vanaf de backup-partitie. Bestanden zoals /etc/ftab en /etc/netplan. Ik vergeet smb.conf, maar dat overleef ik wel en timeshift.json denk ik helemaal niet aan... zucht.

De SSD gevuld met Ubuntu, maar het resultaat was niet echt lekker, dus nog maar eens opnieuw. Gek genoeg kan ik nu tijdens de installatie wèl de SSD in meerdere partitities verdelen. De logica hiervan ontgaat me, maar uiteindelijk is het gelukt! We draaien weer! Daarna Virtualmin geïnstalleerd en samba aan de praat gebracht. Uit m'n hoofd de oude smb.conf gereconstrueerd. En als laatste grote stap timeshift geïnstalleerd en na enig gehannes geactiveerd. En uiteindelijk de server weer naar boven gesjouwd. Heeft een week geduurd, maar toen waren we weer "on line". Met nu een ander moederbordje, dat, zoals ik al voorspelde, weliswaar een minder krachtige CPU heeft dan het ION bordje van voorheen, maar door meer en sneller geheugen toch lekkerder werkt.

En het mooiste is: rtcwake werkt weer zoals het hoort en gebruikt nu weer rtc S5, oftewel schakelt het systeem echt helemaal uit, elke nacht.

Het heeft een hele week geduurd, sinds onze vrienden van Budget-alles-in-1 het modem van andere software voorzagen, maar achteraf ben ik wel blij met het resultaat.

 

 

Reageren of vragen: mail naar serverblog@erbenet.nl.                                                            ... terug naar het overzicht van de blogs ...